W Dziesiątce logopedą jest pani Magdalena Nowosadzka
We wrześniu wszystkie Pierwszaki i Zerówkowicze przechodzą u niej diagnozę rozwoju mowy. Logopeda decyduje czy powinny uczęszczać na zajęcia z logopedii. Pod jej opieką znajdują się też uczniowie klas II i III, a czasem nawet starsi.
Gabinet logopedy znajduje się na II piętrze sala nr5.
W roku szkolnym 2023/2024 logopeda przyjmuje w następujących godzinach:
Magdalena Nowosadzka | |
Czwartek |
8.00 - 14.00 |
Piątek |
8.00 - 13.30 |
Zadania Logopedy |
Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy):
· stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg · czuwanie nad rozwojem mowy i jej doskonalenie; · współpraca z nauczycielami · pedagogizacja rodziców – prelekcje, gazetki, ankiety, wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka |
Diagnoza
· prowadzenie przesiewowych badań wymowy dzieci ; · (badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć terapię) · diagnozowanie logopedyczne; |
Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, które mają trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem):
· objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci; · systematyczne prowadzenie terapii w szkole (w małych zespołach bądź indywidualnie); · rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się; · wyrównywanie opóźnień mowy; · korygowanie wad wymowy; · stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego; · usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo- słuchowych; · wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją; · udzielanie porad i wskazówek; · prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu; · instruowanie wychowawców o sposobach automatyzacji skorygowanych bądź wprowadzonych głosek z dziećmi objętymi terapią; · w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z psychologiem, audiologiem z poradni pedagogiczno – psychologicznej i poradni wad słuchu. |
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:
· usuwanie zaburzeń mowy; · nauczanie mowy, która się nie wykształciła; · wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy; · likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy. |
Zasady kwalifikowania dziecka na zajęcia logopedyczne: |
Kwalifikowanie uczniów w oparciu o wyniki wstępnych badań przesiewowych mowy. |
Uczniowie objęci opieką logopedyczną są diagnozowani poprzez:
· badania indywidualne, · wywiady z rodzicami, · konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne). Uczniowie, u których zdiagnozowano zaburzenia mowy zostają zapisani na zajęcia logopedyczne. Terapia logopedyczna jest nieobowiązkowa – rodzice muszą wyrazić na nią zgodę, podpisując pisemne oświadczenie (rodzaj kontraktu zawieranego pomiędzy logopedą a rodzicem). Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupach 2-3 osobowych. W trudniejszych przypadkach, przy zaburzeniach złożonych zajęcia odbywają się indywidualnie. Trwają około 30 minut i przeznaczone są dla uczniów klas 1-3. |
Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń. |
Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń. W każdym tygodniu jedna godzina przeznaczona jest na konsultacje z rodzicami. |
Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania. |
Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy.
|
Opracowała:
Marta Piątek
Neurologopeda
Terapeuta Ręki