“4 pory roku – metoda projektów” – podsumowanie innowacji

Metoda projektów polega na dużej aktywności dziecka, a minimalnej aktywności nauczyciela. Polega na wychodzeniu z ławek, działaniu, eksperymentowaniu, poznawaniu wszystkimi dostępnymi sposobami, poszukiwaniu wiedzy, która naprawdę interesuje uczniów i dzieleniu się nią z innymi. W metodzie projektów to dzieci są ekspertami, naukowcami, nauczycielami, poszukiwaczami wiedzy, eksperymentatorami, a nauczyciel “stoi z boku” i podpowiada oraz pomaga na wyraźną prośbę dziecka.

W czasie trwania innowacji to od dzieci zależał proces i kierunek realizacji projektów. Dzięki temu uczniowie klasy 2C:
– rozwijali swoje zainteresowania i zdolności
– sami dostosowali poziom osiąganej wiedzy do swoich możliwości
– nauczyli się dostrzegać swoje potrzeby i szukać sposobów ich realizacji
– nauczyli się wyszukiwać potrzebne informacje w różnorodnych źródłach – zarówno online jak i offline
– potrafią podejmować trudne decyzje i nie boją się wyzwań (wzrosła pewność siebie)
– wzbudzili w sobie wewnętrzną, pozytywną motywację do zdobywania wiedzy i działania
– rozwinęli umiejętność współpracy i dbałości o pozytywne relacje w grupie
– nabyli trwałą i szeroką wiedzę na różne tematy, nie tylko dotyczące pór roku

W czasie realizacji poszczególnych projektów:
– tworzyliśmy plakaty, prace plastyczne i techniczne
– wykonaliśmy własne gry planszowe, kolorowanki matematyczne, kalendarze pogody, zielniki
– wychodziliśmy na spacery, wycieczki krajoznawcze
– zaprosiliśmy na zajęcia ekspertów
– robiliśmy eksperymenty i doświadczenia
– obserwowaliśmy różne rzeczy przez mikroskopy
– omawialiśmy lektury powiązane tematycznie
– szukaliśmy wiadomości i odpowiedzi na różne pytania w internecie, książkach, magazynach, programach naukowych itd
– wykorzystywaliśmy nowoczesne technologie: komputery, tablety, Ozoboty, smartphony, tablice multimedialne, itp.
– prowadziliśmy obserwacje
– byliśmy wynalazcami, konstruktorami i odkrywcami
– łączyliśmy metodę projektów z innymi metodami np. pedagogiką Montessori
– byliśmy kreatywni, samodzielni i świetnie się bawiliśmy.

Potwierdzeniem jest poniższa galeria zdjęć. A jeśli ktoś chciałby zobaczyć więcej naszych działań, zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku KLASA PANI EWY.

Autor: Ewa Wiejak

Powrót na początek strony